Kunnen softwarerobots onze werkdruk verminderen?

Op donderdag 17 november vond het online CoLab Café plaats over RPA-toepassingen in de praktijk. Jop de Bakker van softwarerobots-bouwer Yarado ging in op de voordelen van het werken met softwarerobots. Marieke Verlaan en Femke Wijbenga van Huisartsen Zuid Kennemerland (HZK) vertelden vervolgens over hun ervaringen met het ontwikkelen van de robots Florence en Jada.

Robotgestuurde procesautomatisering (RPA)
Veel organisaties kampen met een tekort aan personeel en ervaren een hoge werkdruk. Ze onderzoeken daarom steeds vaker de mogelijkheden van robotgestuurde procesautomatisering (RPA). Jop: ‘Softwarerobots nemen administratieve en repeterende handelingen uit handen zodat er meer tijd is voor het verlenen van echte zorg en aandacht voor de patiënt. Robots werken 24/7, foutloos en gemiddeld 10x sneller. RPA verhoogt de productiviteit, zorgt voor blije medewerkers en tevreden patiënten, en leidt tot betere zorg.’ Tot slot noemde Jop in zijn presentatie een aantal voorbeelden uit de regio, waaronder 2 softwarerobots van HZK.

6 uur tijdswinst per week
Marieke Verlaan – huisarts in Haarlem, CMIO bij HZK en kaderarts Ouderengeneeskunde – liet ons kennismaken met Florence. Deze robot verzorgt voortaan de tijdrovende administratieve handelingen om via ZorgDomein de juiste informatie bij de juiste verpleegkundige ouderenzorg te krijgen. Dit bespaart drukbezette professionals gemiddeld 6 uur per week.

Continu monitoren essentieel
Een ander pluspunt is dat de continuïteit is gewaarborgd; ook tijdens vakantie of ziekte van medewerkers wordt de administratie verwerkt zodat collega’s deze werkzaamheden niet hoeven overnemen en de aanvraag tijdig wordt verwerkt. Marieke wijst verder op het belang van continue evaluatie. Processen kunnen immers tot in de kleinste details veranderen – bijvoorbeeld een BSN-nummer waar voortaan een nul voor wordt gezet – waardoor de RPA moet worden aangepast omdat deze anders niet meer werkt. Maar al met al zijn de ervaringen positief.

Volume nodig
Femke Wijbenga, manager digitalisering en kwaliteit bij HZK, deelde haar ervaringen over de haalbaarheid van het ontwikkelen van een digitale doktersassistent Jada. Samen met 5 huisartsenpraktijken is gekeken welke repeterende administratieve handelingen zij zouden willen overdragen aan Jada. Digitale postverwerking stond bovenaan de wensenlijst. Vervolgens zijn de processen in kaart gebracht. Daarbij werd duidelijk dat de huisartsenpraktijken de werkprocessen vaak verschillend hebben ingericht, mede omdat er binnen de regio van HZK met 6 verschillende huisartseninformatiesystemen wordt gewerkt. Hierdoor is er vaak onvoldoende volume om een RPA rendabel te maken.

Om de aangesloten huisartsenpraktijken toch te kunnen ondersteunen, wordt nu het meest efficiënte proces geautomatiseerd en aangeboden aan de praktijken. Zij houden daarbij de vrijheid om mee te doen met Jada of hun eigen werkproces te blijven volgen (zonder RPA).

Terugkijken
Kijk de opname terug





Andere projecten en activiteiten